Volg onze EKH-keurmeesters | deel VI - Kraanrijden

Volg onze EKH-keurmeesters bij het keuren van hijsinstallaties. In deze speciale blogreeks nemen wij u maandelijks mee achter de schermen van een keuring.

 

Elke maand lichten wij een klein deel van het keuringsrapport voor u uit. Deze maand is er gekozen voor het kopje 'Kraanrijden'. 

 

 

Wat staat er onder het kopje 'Kraanrijden'?

Hieronder vindt u een overzicht van de keuringspunten die onder het kraanrijden van een hijsinstallatie vallen: 

 

1. Elektromotor

2. Koppeling 

3. Remtrommel 

4. Remvoering 

5. Remschijf 

6. Rembeweging (slag     mm)

7. Worm- / tandwielkasten 

8. Open tandwieloverbrenging 

9. Assen en lagers

10. Bevestiging aandrijving 

11. Hulprembeweging of 2e rem 

12. Loopwielen / rondsels 

 

De focus in deze blog ligt op 'Rembeweging' en 'Bevestiging aandrijving'. 

 

Rembeweging 

Bij het wegvallen van de aandrijfkracht moet de rem overeenkomstig de aanwijzingen van de fabrikant in werking treden. De rem mag pas worden gelost indien er voldoende aandrijfkoppel aanwezig is. Kraan- en katrijbewegingen mogen ook worden gestopt door de wrijving uit het aandrijfmechanisme (bijvoorbeeld wormwielaandrijvingen).

 

In het onderstaande filmpjes ziet u dat onze keurmeester de luchtspleet van de rem controleert. 

 

 

Bevestiging aandrijving 

De kwaliteit van de ophanging/bevestiging/momentsteunen dient deugdelijk te zijn. De borging en de kwaliteit van de bouten moeten goed zijn. Paspennen en pasbouten moeten deugdelijk zijn en goed vastzitten.

 

 

Hieronder ziet u, op de linker afbeelding een gebroken momentsteun. Op de rechter afbeelding ziet u de noodoplossing. 

 

 

 

Bron: handboek EKH

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

UITGELICHT

Volg onze EKH-keurmeesters | deel VIII - Cabine

November 12, 2019

1/10
Please reload