Volg onze EKH-keurmeesters | deel II - Constructie

February 28, 2019

Volg onze EKH-keurmeesters bij het keuren van hijsinstallaties. In deze speciale blogreeks nemen wij u maandelijks mee achter de schermen van een keuring.

 

Elke maand lichten wij een klein deel van het keuringsrapport voor u uit. Deze maand is er gekozen voor het kopje 'Constructie'.

 

 

Wat staat er onder het kopje 'Constructie'?

Hieronder vindt u een overzicht van de keuringspunten die onder de constructie van een hijsinstallatie vallen: 

 

1. Bevestiging kraanbaan 

2. Kraanbaan 

3. Katbaan 

4. Speling loopvlak / wielflens 

5. Portaal van de kraan 

6. Staanders (vaste bok)

7. Hoofdligger en hulpligger 

8. Wielkasten 

9. Baan eindstoppen / buffers

10. Zwenkarm en kolom

11. Draaikransen 

12. Trappen en bordessen 

13. Lasverbindingen 

14. Bout- / penverbindingen 

15. Uithouders 

16. Conservering 

 

De focus in deze blog ligt op 'Speling loopvlak / wielflens', 'Lasverbindingen' en 'Bout- / penverbindingen'. 

 

Speling loopvlak / wielflens 

De speling tussen loopvlak en wielflens moet binnen de toleranties zijn. Vaak zijn fabrikantennormen van toepassing. Deze zijn over het algemeen krapper dan NEN 2019. Slijtage van rijflens van 10% of meer van oorspronkelijke dikte betekent afkeur.

 

Op de linker afbeelding ziet u een afgekeurd wiel. Er zit namelijk een gietgal in het loopvlak. Daarom is er een nieuw wiel door onze monteur geplaatst. Zie rechter afbeelding. 

  

Lasverbindingen 

Lasverbindingen moeten van goede kwaliteit zijn, glad en regelmatig en niet ingebrand. Bij onderbroken lassen bijvoorbeeld voor de bevestiging van rails moet inwatering worden voorkomen.

 

Hier ziet u op de linker afbeelding een las met een scheur. Deze las is opnieuw gelast, zie rechter afbeelding. 

 

 

Bout- / penverbindingen 

Bouten moeten goed passen in het gat en goed vastzitten. Belangrijke bouten en pennen dienen te zijn geborgd. Op afschuiving belaste bout- en penverbindingen moeten tweesnedig zijn uitgevoerd. Bouten mogen zowel elektrolytisch als thermisch verzinkt zijn indien de boutkwaliteit niet hoger is dan 8.8.

 

Elektrolytisch verzinkte voorspanbouten kwaliteit 10.9 worden voor dynamisch belaste verbindingen (zoals bij de verbinding tussen ligger en wielkasten) afgeraden, in verband met waterstofbrosheid van het boutmateriaal. Bij boutverbindingen met voorspanbouten wordt vaak de afschuifkracht opgenomen door de wrijving die optreedt tussen de verbonden delen. Deze bouten worden dus niet of nauwelijks op afschuiving belast. Dit geldt ook voor verbindingen met voorspanbouten, waarbij stalen ringen tussen de verbonden platen zijn gebruikt. Bij dynamisch belaste verbindingen verdienen geborgde moeren de voorkeur. Voorspanbouten dienen voorzien te zijn van de bijpassende ringen.

 

Op onderstaande afbeelding ziet u een bout-/moerverbinding met teveel ruimte. Onze monteur heeft de ruimte met sims uitgevuld en verbinding vervangen door een Nylock moer. Dit is een zelfborgende moer met een kunstofring.  

 

 

Bron: handboek EKH

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

UITGELICHT

Volg onze EKH-keurmeesters | deel VIII - Cabine

November 12, 2019

1/10
Please reload